vrijdag 3 oktober 2014

Oktober: heerlijk!

Hoera, het is oktober! De maand begon afgelopen woensdag met de wereld-vega-dag, is inmiddels volop bezig met de VeganChallenge en staat halverwege ook nog eens stil bij de wereld-voedsel-dag. Al met al een mooie aanleiding om wat te posten over lekker plantaardig eten.
Ach, kon men de burger maar zo van het kaft pakken!

In de afgelopen weken probeerde ik een paar recepten uit het boek "De vegarevolutie" van Lisa Steltenpool. Het boek begint met een mooie introductie op plantaardig eten (waarom je 't zou willen, waar je op moet letten) en een aantal eenvoudige plantaardige alternatieven. Bijvoorbeeld "vegan kwark" op basis van zijden tofu. Zelf maak ik 'm door (1) een bakje zijden tofu, (2) een bakje frambozen, en (3) twee eetlepels jam even kort in de blender te doen. Heerlijk voor na het sporten. Of beter gezegd: gewoon heerlijk.

Plantaardige kwark
Het boek vervolgt met een aantal heel toegankelijke recepten voor o.a. ontbijt, lunch, diner en lekkere zoetigheden. Het quinoa ontbijtje met perzik en abrikoos komt, zij het soms wat aangepast, inmiddels regelmatig hier op tafel. Ook de eenvoudige "power koekjes" van banaan, havermout, rozijnen en chocola zijn een blijvertje.

Powerrrrr koekjes!
Inmiddels heb ik het boek weer ingeleverd bij de bieb en ben ik benieuwd bij wie het boek en de gerechten deze maand op tafel komen.

Zelf vind ik de maand oktober trouwens vooral leuk vanwege het mooie herfstweer dat je kunt treffen en de uitnodiging van het seizoen om zowel buiten met je laarzen door de bladeren te schoppen als binnen lekker weg te kruipen met een boek en dekentje. Voor een vega-maaltijd ben ik immers het hele jaar wel in ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter!