vrijdag 28 juni 2013

Zoete broodjes

In het groen, zo net buiten de stad, staat een wit houten huisje. Met een veranda en rozenstruiken. Een licht krakende vloer. Oud, maar niet vervallen. Kleedjes en kussens in zachte vrolijke kleuren. Een boeket veldbloemen op tafel. Thee uit een mooi kopje, geserveerd door een kwieke oude vrouw die volop rust uitstraalt. Blij verrast dat je er bent, nodigt ze je uit lekker te gaan zitten en nog lang niet weg te gaan. Of je ook zin hebt in een koekje, of liever een stuk appeltaart? Of een soja-cappuccino, dat kan ook gerust. Op de achtergrond tikt zachtjes een klok, maar de tijd heeft niets te bepalen. Je kunt rustig keuvelen over alles en niks of jezelf lekker installeren met een boek. En dan die kleine haard, zo knus!

Jawel, ik droom zo maar even weg. Verlangend naar vakantie kost het me weinig moeite om idyllische plekken te bedenken.

Deze week ontdekte ik een nieuw tv-programma: Heel Holland Bakt. Het leek me maar niks en voor omroep MAX acht ik me ook zo'n kwart eeuw te jong, maar ik keek toch. En wat een plezier bleek dat! Een uurtje kijken naar aardige mensen die de lekkerste dingen bakken; koekjes, broden, taart. Heerlijk. En het decor is geen kille studio, nee, het is buiten, te midden van prachtige statige witte gebouwen en zonneschijn. Met Martine Bijl als vrolijke presentatrice en gastvrouw.

Oja, daar naast de kleine haard -ach u had vast meteen al gezien- staat een kleine televisie met "Heel Holland Bakt" op de buis. Waar we gezellig samen naar kunnen kijken. En even lekker wegdromen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter!